Søg i denne blog

lørdag den 10. september 2011

Æblegelé!

Herhjemme er vi blevet afhængige af æblegelé til morgenbrødet i weekenden! Ja, faktisk er mine kollegaer og børn i SFOén også flittige til at tømme de glas, som jeg har med. Det er alligevel begrænset, hvor meget vi selv kan nå at spise herhjemme :)

Som lovet til nogle læsere, kommer der her den opskrift vi er kommet frem til herhjemme:

Æblegelé ca. 3-4 glas:

Saftkoger (har også fundet andre opskriften uden brug af saftkoger - men her er man sikret at få saft hurtigt og få så meget som muligt)
Gryde

1/3 del umodne æbler + 2/3 del søde æbler koges til saft i en saftkoger (alle slags æbler kan sikkert bruges, men her har det virket godt med de umodne æbler fra vores ene træ, hvor æblerne ikke er så gode modne. Der er nemlig meget pektin i dem, som er med til at geléen stivner!) Til de søde æbler har jeg brugt Discovery!
Æblehuset fjernes og saftkogeren fyldes helt til randen. Saftkoger kan bl.a. købes i Løvbjerg til ca. 280,-
Saften sies og måles i en deciliterkande.

Som udgangspunkt bruger jeg 1 kg sukker pr. 1 liter afkølet saft og til det skal der bruges 1 brev geleringspulver fra Dr. Oetker (forholdene har jeg fundet bag på disse breve). Jeg plejer at få 1200-1500 ml ud af en fyldt saftkoger, så jeg doserer sukkeret og geleringspulvet derefter.

Gerleringspulveret blandes med 2 spsk. sukker og røres i saften. Det bringes i kog ved omrøring. Resten af sukkeret, samt kornene fra en vaniljestang (1 stang pr. liter - jeg har mast vaniljekornene lidt rundt i sukkeret, for at få dem godt fordelt) tilsættes når saften koger og derefter bringes det hele i kog igen. Så skrues der ned og saften skal nu have 10 min. ved svag varme.

Når geléen er afkølet skummes det for hinde og hvidt skum. Flydende atamon tilsættes og rører godt rundt (1 tsk. pr. liter gelé).

Hældes på atamonskyllede glas og lukkes først til når geléen er afkølet! Jeg opbevarer mit gelé i køleskabet! Det stivner endnu mere når geléen er kommet i køleskabet!

God fornøjelse :)

3 kommentarer:

  1. Mmmh æblegelé ER også bare mums! Måske jeg skulle prøve at lave det selv en dag? Mine svigerforældre har en KÆMPE æblehave, så jeg kan garanteret nasse lidt æbler :)

    SvarSlet
  2. Høres mye ut med like mye sukker som saft! Jeg bruker kun 650 gr sukker til 1 liter saft (430 gr. fruktsukker), vaniljestang og ikke noe gelepulver. Men jeg må koke den litt lenger enn du gjør, ca. 30 minutter (jeg tar geleprøven)
    Anna Sig.

    SvarSlet